Fractievoorzitter Robert Housmans stelt schriftelijke vragen over ongeregeldheden na wedstrijd Fortuna - FC Utrecht

De PVV-fractie heeft kennisgenomen van de ongeregeldheden na afloop van de wedstrijd van Fortuna – FC Utrecht via de diverse berichten in de media waaronder 1Limburg “veiligheid Fortuna – FC Utrecht volstrekt onverantwoord” en “Ongeregeldheden na afloop Fortuna – FC Utrecht”.

Gelet op het feit dat de wedstrijd ondanks een staking van de politie op verantwoordelijkheid van de Burgemeester toch is doorgegaan wil de PVV fractie graag uiterlijk op dinsdag 11 september een feiten relaas en met bijbehorende tijdslijn ontvangen.

Naast het feitenrelaas en de tijdslijn ontvangen wij ook graag alle gespreksverslagen, correspondentie en verslagen vanaf het moment dat er gevraagd is voor extra politie tijdens de wedstrijd tot en met de het verslag van een eventuele evaluatie na afloop van de wedstrijd.

Middels de gevraagde informatie dienen minimaal de navolgende vragen expliciet te worden beantwoord:

1. Is het correct dat de Burgemeester in eerste instantie een verzoek heeft gedaan voor extra politie aanwezigheid bij de wedstrijd? Zo ja, op basis van welke overweging is dit gedaan en hoe verhoudt zich de inschatting tot het door laten gaan van de wedstrijd tot het eerdere verzoek voor extra politie? Is hierbij meegenomen dat bij de wedstrijd van 18 augustus jongstleden agenten gewond zijn geraakt tijdens de wedstrijd Fortuna – PSV en dat dit mede de keuze heeft bepaald om juist bij de wedstrijd Fortuna – FC Utrecht te staken?
  2. Wie zijn er betrokken geweest bij de overleggen, nadat bekend werd dat de politie zou staken, die geleidt hebben tot het door laten gaan van de wedstrijd?
  3. Welke maatregelen zijn er afgesproken of toegezegd om de openbare orde en veiligheid te garanderen en met wie zijn deze afspraken gemaakt?
  4. Is er opvolging dan wel controle geweest van de gemaakte afspraken? Zo ja door wie en wat zijn de bevindingen geweest, zo nee waarom niet?
  5. Wat is er gedaan met de melding van de politie voorafgaande aan de wedstrijd dat niet alle losse tegels etc waren opgeruimd en dat de “veiligheid Fortuna – FC Utrecht volstrekt onverantwoord” was?
  6. Wat zijn de kosten voor de gemeente Sittard-Geleen voor de maatregelen die getroffen zijn voorafgaande aan de wedstrijd?
  7. Wat is de schade c.q. welke kosten zijn ontstaan door de ongeregeldheden na afloop van de wedstrijd en voor wie zijn deze? Worden deze verhaald op de relschoppers?
  8. Wat is het oordeel van de portefeuillehouder met betrekking tot het feit dat de politievakbond heeft heeft aangekondigd tijdens de komende wedstrijden van Fortuna geen toezicht te zullen houden indien de veiligheid rondom het stadion niet wordt aangepakt. En er zelfs gedreigd wordt met een melding bij de inspectie SZW ivm voor politie gevaarlijke werkomstandigheden?

Wij zien uw antwoorden uiterlijk op Dinsdag 11-09-2018 tegemoet,

Namens de PVV-fractie,